reklama

"Dištančné" plnenie snov

Je dôležité veriť a nevzdávať sa svojich snov. No treba dať pozor, aby sme nelietali s hlavou v oblakoch. Občas síce zasiahne vyššia moc, nakoniec je však na každom z nás, aby sa sny stali realitou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Každý má svoje sny. Ja tiež nie som výnimkou.

Jedným z tých mojich, bolo ilustrovať knižku pre deti. Asi som si to želala naozaj veľmi intenzívne.

Je to už niekoľko rokov späť, čo mi prišla správa od vtedy neznámeho človeka, či sa nechcem zapojiť do výberu na ilustrátorku knižky pre najmenších "Moji zeleninkoví kamaráti". V tom čase som bola mamou na materskej dovolenke a objavovala som potešenie z tvorenia nielen pre moje deti. Maľovala som tričká pre drobcov, vyrábala hračky a kopec ďalších vecí. Moje práce autorky básničiek zaujali, a preto som dostala túto nečakanú príležitosť. Keďže boli aj moje deti ešte veľmi malé, ocenila som, že snáď budem môcť rozvíjať to, čo ma baví, a zároveň vznikne niečo pekné, milé a poučné i pre moje deti.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Okamžite som sa s nadšením pustila do práce, nakreslila „tanečnicu brokolicu“ naskenovala a rýchlo poslala mail, tak ako bolo dohodnuté, aby som náhodou nepremeškala termín uzávierky.

...tanečnica brokolica
...tanečnica brokolica (zdroj: A.Č.)

Môžete si predstaviť, ako som sa potešila, keď po pár dňoch zazvonil telefón a Aďka -spoluautorka kníh mi oznámila, že si vybrali práve mňa.

Samozrejme, hneď som sa „vrhla“ do práce.

Možno si niekto predstaví, ako vycestujem niekoľko 100 km na opačný koniec Slovenska, na stretnutie, kde sa bude rokovať o predstavách ako majú ilustrácie vyzerať.

Vôbec nie. Už v tom čase som sa z domu ani len nemusela pohnúť. Stačilo nadšenie, chuť do práce a internet. :-)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nešlo to však „len tak“, nakresliť čo ma napadne a hotovo. Obe autorky, Aďka aj Dianka mali predstavu o posolstve knižky. Každá krátka rečňovanka vystihovala jednu zeleninku. A k nej bolo mojou úlohou, vymyslieť výstižný obrázok obohatený o množstvo vhodných detailov, aby detičky mohli objavovať na obrázkoch stále niečo nové. Zladiť predstavy autoriek a nakresliť pútavý obrázok pre tých najmenších a najúprimnejších kritikov ako sú deti, je hotové umenie. Každá ilustrácia okrem hlavného motívu nesie v sebe i výpoveď o vlastnostiach, pôvode, či využití jednotlivých zeleniniek. Snahou pri tom bolo neopakovať sa, ale v každom prípade zachovať rôznorodosť. Ocenila som internet aj dokonale pripravené autorky rečňovaniek. Spolupráca fungovala skvele i na diaľku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aký bol teda môj „dištančný“ postup?

Prečítala som si básničku, napísala alebo rovno nakreslila pár prvých myšlienok.

Keď sa ich nazbieralo niekoľko, nasledoval mail, v ktorom boli moje náčrty a v zápätí dlhé telefonáty, kde sme si spoločne „vylaďovali“ naše predstavy.

Ďalším krokom bolo nakreslenie celého obrázka, kde už som zapracovala všetko, na čom sme sa dohodli, zatiaľ bez farieb, len čiary, ktoré som i naskenovala aby poslúžili ako maľovanka.

Opäť mail a telefonická konzultácia a hurá do farebného riešenia ilustrácie.

Až po nasledujúcej správe, prípadne telefonáte som obrázok odložila ako dokončený.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
(zdroj: Anna Černáková)

Celý tento proces, pri ktorom vzniklo 45 zeleninkových ilustrácií a návrhy obálky na knižku, trval 3 mesiace. Boli to týždne usilovnej práce celého autorského tímu. Podľa reakcií našich detí ale i mnohých iných drobcov, sa náš zámer podarilo dosiahnuť.

Naučiť sa básničky a s obrázkami i riekankami spájať skutočnú zeleninu, to je cesta ako naučiť deti s chuťou spapať aj nepopulárnu zeleninu.

Citujem slová autoriek:„ Našimi publikáciami približujeme detičkám základy zdravého stravovania. V našich knižkách si deti nájdu nových kamarátov, ktorých poznajú a majú ich radi. Motivácia tak neprichádza z externých zdrojov, ale na základe ich vlastného rozhodnutia, pretože zelenina či ovocie sa prostredníctvom knihy stávajú detským kamarátom.

Informácie sú sprostredkované pútavo prostredníctvom farebných ilustrácií a krátkych výstižných riekaniek, ktoré môžu deti recitovať a učiť sa naspamäť.

Naši malí čitatelia si tak okrem získavania nových kamarátov rozširujú slovnú zásobu, rozvíjajú poznávanie, vnímanie, myslenie, pamäť, reč, fantáziu a inteligenciu.“

A poviem vám, bolo to poučné nielen pre deti. I ja som sa dozvedela kopec nových informácií.

Keďže sa spolupráca na knižke osvedčila a ruka v ruke kráča zelenina s ovocím, úplne rovnako vznikla aj knižka, ktorá naučí detičky spoznávať ovocie "Moji ovocní kamaráti". Pridanou hodnotou je i to, že knižka o zelenine bola preložená do anglického jazyka, takže obohatí deti ešte aj o znalosti z cudzieho jazyka.

Veľmi rada si spomínam na čas spolupráce s Aďkou a Diankou i na čítanie knižiek a maľovanie obrázkov s mojimi deťmi.

A kam týmto textom smerujem? No predsa tam, aby nik neprestal veriť v splnenie svojich snov. I keď žijeme náročnú „dištančnú“ dobu, sny nám môžu pomôcť prežiť aj zdanlivo neprekonateľné.

PS: S Aďkou som sa nakoniec stretla aj osobne, pár mesiacov po vydaní druhej knižky, z čoho sa nesmierne teším a teším sa aj na stretnutie s Diankou. :-)

Obrázok blogu
Anna Černáková

Anna Černáková

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Som učiteľka v ZUŠ. Práca s deťmi, umenie a tvorenie sú každodennou súčasťou môjho života. Môj blog chcem venovať najmä oblasti umeleckého vzdelávania a témam, ktoré s umením súvisia. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu